NL

Uitgaven in hotels verdubbeld, minder geld voor boodschappen

Products You May Like

Terwijl veel andere Europeanen ook meer aan hun boodschappen uitgeven, bezuinigen Nederlanders hier juist flink op. We spenderen maar liefst 16% minder aan boodschappen dan vorig jaar. Ook bezuinigen Nederlanders op spullen en geven ze minder uit aan elektronica (-23%) en meubilair (-27%).

Vooral in online winkels spenderen Nederlanders minder, waar uitgaven met 12% af zijn genomen. De ongekende groei die het online shoppen tijdens de pandemie maakte lijkt daarmee te stagneren, al ligt het online uitgavenniveau nog steeds hoog ten opzichte van vóór de pandemie in 2019 (+22%). In fysieke winkels gaven Nederlanders 5% minder uit dan vorig jaar en dat is 2% hoger ten opzichte van 2019.

De uitgaven aan ervaringen namen echter flink toe. Naast de grote groei in de horeca, besteden Nederlanders ook weer extra aandacht aan hun uiterlijk, zo blijkt uit een toename van 7% aan kledingbestedingen ten opzichte van vorig jaar.

Products You May Like

Articles You May Like

It’s ‘liquidity, stupid’: VCs say tech investing is tough amid IPO lull and ‘nuts’ AI hype
Alabama Expands Tax-Free Overtime Eligibility, but Should Repeal Entire Exemption
Powell says the Fed doesn’t need to be ‘in a hurry’ to reduce interest rates
China retail sales beat forecasts in October while real estate slump worsens
Megacap tech stocks make some room — here is where investors are branching out