Products You May Like
Zogeheten organische zoekresultaten van Google worden gerangschikt met een algoritme, die kijkt naar vele aspecten. Zo probeert Google het beste en meest betrouwbare resultaat bovenaan te plaatsen. Maar dat gaat niet op voor advertenties, want daar wordt voor betaald.
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) begint een campagne om ouderen hier bewust van te maken. Het advies luidt: „Neem de tijd om de verschillende resultaten met elkaar te vergelijken voordat je een bedrijf inschakelt. Ook als het snel moet. Daarmee kun je voorkomen dat je terecht komt bij een onbetrouwbare partij en achteraf een onverwacht hoge rekening krijgt.”
ACM ConsuWijzer zegt geregeld meldingen te ontvangen van consumenten die via een advertentie terecht kwamen bij een onbetrouwbare partij als zij een bedrijf voor een spoedklus zochten of een document of toeslag bij de overheid aanvroegen. Deze advertenties zijn volgens de autoriteit een risico voor kwetsbare consumenten die digitaal minder vaardig zijn, zoals sommige ouderen. Er staan een aantal tips voor ouderen op de website van ACM ConsuWijzer.