Products You May Like
Volgens de toezichthouder profileerden de bedrijven zich als ’duurzaam’ met vage vergelijkingen. „Het was echter niet duidelijk op basis waarvan de vergelijking werd gemaakt en met wie of wat vergeleken werd. Consumenten die duurzame keuzes willen maken, moeten erop kunnen vertrouwen dat de claims die bedrijven op hun websites zetten ook kloppen”, aldus de ACM.
Onjuist geïnformeerd
De bedrijven erkennen dat zij consumenten wellicht onjuist hebben geïnformeerd. Ook zeggen de bedrijven dat verschillende duurzaamheidsclaims en de onderbouwing daarvan aangepast worden.
Greenchoice zegt uitlatingen als ’groenste energiebeweging van Nederland’ en ’grootste inkoper van zonne-energie’ niet meer te gebruiken. „Althans niet zonder nadere onderbouwing”, voegt het bedrijf er aan toe.
Daarnaast doneren Greenchoice en Vattenfall respectievelijk 450.000 euro en 950.000 euro aan verschillende „duurzame doelen”, ter compensatie van hun vage claims. De ACM legt de twee geen sancties op.