Products You May Like
In het bedrijfsleven nemen de zorgen over de doorontwikkeling van de nationale infrastructuur hand over hand toe. Dat laten MKB-Nederland en VNO-NCW vandaag in een brief aan de Tweede Kamer weten. De opgaven om Nederland en de nieuwe woningbouwgebieden ook in 2040 bereikbaar te houden zijn levensgroot, maar tegelijkertijd ontbreekt handelingsperspectief bij de overheid en het bedrijfsleven door de stikstofproblemen en geldgebrek. Dat ondanks de door het kabinet aangekondigde extra investeringen. In de brief doen de ondernemersorganisaties suggesties voor oplossingsrichtingen.
Stikstof
Doordat in Nederland de stikstofnormen overschreden worden, is het inmiddels op heel veel plaatsen al drie jaar niet meer mogelijk nieuwe wegen aan te leggen. Ondertussen blijven de bevolking, de economie en de vraag naar ruimte voor mobiliteit groeien, omdat ook het wegvervoer alleen maar toeneemt. Denk bijvoorbeeld aan het noodzakelijk vergroten van de wegcapaciteit op de A58 Breda-Tilburg, de A27 bij Utrecht en de A50 Oss-Arnhem. De ondernemersorganisaties vragen de Kamer dan ook ervoor zorg te dragen dat de bij de verduurzamingsmaatregelen in mobiliteit en logistiek vrijkomende stikstofruimte aan wordt gewend voor de realisatie van de al geplande infrastructuurprojecten. Om Nederland straks bereikbaar te houden moet nu gebouwd kunnen worden.
Inflatie
Niet alleen de stikstofregels spelen parten bij de aanleg van auto-, vaar- en spoorwegen. Ook een oplopend gebrek aan beschikbaar geld stagneert onderhouds- en aanlegprojecten. De prijzen van bouwmaterialen lopen immers door de Oekraïne-crisis sterk op. Zo worden opdrachtgevers geconfronteerd met hoge prijsstijgingen voor realisatie van bijvoorbeeld de A16 Rotterdam, de Blankenburgverbinding, het programma Schiphol-Amsterdam-Almere, de deelprojecten van Zuidasdok en de renovatie van de IJsselbruggen. Ook komt de aantrekkelijkheid van het spoor(goederen)vervoer in het geding nu ProRail genoodzaakt is de prijsstijgingen in de materialenmarkt één op één door te berekenen aan spoorvervoerders. Extra budget is daarom nodig. De ondernemersorganisaties suggereren daarvoor gelden die zijn gereserveerd voor later in de tijd geplande projecten naar voren te halen.
Regionale bereikbaarheid
Door de stagnatie in de bouw en onderhoudsopgaven vreest het bedrijfsleven dat structuurversterkende investeringen op nationaal niveau steeds verder uit beeld raken. [vno:vnoncw] geeft daarom ook aan dat de inzet van het Rijksgeld voor het bereikbaar maken van nieuwe woningbouwgebieden niet alleen naar lokale en regionale projecten moet vloeien. Hier hebben gemeenten en provinciën ook een verantwoordelijkheid. De ondernemersorganisaties vragen de Kamer het kabinet dan ook inzichtelijk te laten maken, met oog op de woningopgave, welke nationale infrastructuurprojecten met voorrang opgepakt moeten worden.
Donderdag debatteert de Tweede Kamer met minister Harbers en staatssecretaris Heijnen over het meerjarenprogramma infrastructuur en transport.