Products You May Like
Het vinden van financiering voor hun startup is voor 25 vrouwelijke, sociaal ondernemers de grootste hobbel in hun ondernemerschap. Dit bleek vandaag uit een gesprek dat MKB-Nederland voorzitter Jacco Vonhof met hen had tijdens de Google Marketing Bootcamp in de Malietoren in Den Haag.
Al eerder bleek uit onderzoek van Techleap dat er relatief minder geld gaat naar startups waar vrouwen aan het roer staan dan naar startups opgericht door mannen. De aanwezige ondernemers gaven daarnaast aan dat er bij investeerders en financiers vooral belangstelling is voor ‘tech en snel schaalbaar’ en veel minder voor sociale impact.
Volgens Vonhof is het financieringslandschap voor het mkb over de volle breedte onvolkomen. “We hebben de regels voor banken zo ingewikkeld en duur gemaakt, dat kleine kredieten voor hen niet meer rendabel zijn. Tegelijkertijd zijn banken star in het delen van zekerheden, waardoor alternatieve financiers weer moeilijker te vinden zijn.”
MKB-Nederland pleit onder meer voor een fiscale regeling die het voor familie en vrienden aantrekkelijk maakt om te investeren in ondernemers uit hun directe omgeving. Dit zou met name voor vrouwelijke, sociale startups uitkomst bieden.