Products You May Like
door ANP
Het sociale medium van Meta Platforms liet eerder deze maand weten dat de belangrijkste tijdlijn gewijzigd wordt, waardoor gebruikers meer video’s en foto’s te zien krijgen die zij volgens algoritmes leuk kunnen vinden. Die beelden kunnen afkomstig zijn van accounts die wel of niet worden gevolgd door de gebruiker. De wijzigingen vielen bij veel gebruikers echter niet in de smaak en online ging een oproep “om Instagram niet in TikTok te veranderen” al snel viraal. Zeer populaire gebruikers als Kim Kardashian en Kylie Jenner, ieder goed voor ruim 300 miljoen volgers, sloten zich aan bij de kritiek. “Wij willen gewoon schattige plaatjes van onze vrienden zien”, luidde de boodschap.
Mosseri reageerde eerder deze week op die kritiek door te stellen dat het slechts “een test” betrof die langzaam verder uitgerold zou worden. In het interview met Platformer komt hij daar echter op terug en stelt hij dat de meeste wijzigingen ongedaan zullen worden gemaakt.
Falen
“Ik ben tevreden over het risico dat wij hebben genomen”, stelt Mosseri, die benadrukt dat “het van belang is om zo nu en dan eens te falen”. De baas van het platform ziet echter in dat “gebruikers door de wijzigingen gefrustreerd raakten”, iets wat volgens Mosseri ook blijkt uit de gebruikersdata. Het sociale medium heeft daar veel van geleerd, zegt hij. “We moeten nu gaan uitzoeken hoe we verder gaan en komen terug met een nieuw idee.”
Deze week werd duidelijk dat de omzet van Meta Platforms, het moederbedrijf van Instagram, in het tweede kwartaal daalde. Dat was voor het eerst voor het Amerikaanse socialemediabedrijf, dat kampt met de concurrentie van TikTok.