Products You May Like
Woningbezitters willen volgens de NVM eerst een nieuwe woning kunnen kopen voor ze hun huidige woning te koop aanbieden. Door het aankomend aanbod voor iedereen online zichtbaar te maken, wil de brancheorganisatie kijken of woningbezitters meer vertrouwen krijgen in het vinden van een toekomstige nieuwe woning. Dat zou kunnen leiden tot meer beweging en doorstroming in de aankoop en verkoop van woningen.
Onderzoek
De NVM heeft al een onderzoek laten uitvoeren naar het plan. Daaruit blijkt dat ruim 85% van de consumenten met verhuisplannen graag gebruik zou willen maken van dit initiatief. Woningbezitters en woningzoekers willen vooral weten welke huizen er binnenkort op de markt komen. Daarnaast zien woningbezitters de voordelen om de interesse in hun huidige huis alvast te kunnen nagaan. Van de woningeigenaren is 75% bereid om de huidige woning aan te melden via aankomend aanbod.
De proef loopt volgens planning tot eind 2022, waarna de resultaten en effecten worden geëvalueerd. De uitkomsten van de proef bepalen volgens de NVM of het initiatief wordt omgezet in een permanente dienst voor alle consumenten.