Products You May Like
Al snel wordt duidelijk dat Stef een standaard scootmobiel kan krijgen. Maar daarmee kan hij niet zo ver rijden als hij graag wil.
De gemeente stelt daarom een Persoonsgebonden budget (PGB) voor. Met dit PGB en wat eigen geld, kunnen Stef en Lina de scootmobiel kopen die ze graag willen.
Ze kopen daarna de dezelfde scootmobiel als hun buurman, die ook PGB heeft.
Maar tot hun grote verbazing blijkt later dat de buurman een hoger PGB heeft gekregen. Waarom is er een verschil? Lina neemt contact op met de gemeente.
De gemeente legt uit dat de aanvraag van Stef binnenkwam net nadat een aantal regels zijn veranderd, per 1 juni 2022. Hierdoor heeft hij minder PGB gekregen dan zijn buurman. Lina en Stef vinden dit oneerlijk.
Lina neemt contact op met de Nationale ombudsman en spreekt met onze collega Marise*. Marise belt naar de gemeente en vraagt de contactpersoon nog eens naar de klacht van Stef en Lina te kijken. Klopt de hoogte van het PGB en kan ze beter uitleggen waarom het verschilt met de buurman?
Gesprek
De gemeente reageert goed. Ze nodigt Stef en Lina uit voor een persoonlijk gesprek. Tijdens het gesprek wordt duidelijk dat de gemeente juridisch gezien gelijk heeft. Het PGB-bedrag van Stef is terecht lager dan dat van de buurman. De officiële aanvraag van Stef kwam namelijk ná 1 juni binnen, die van de buurman vóór 1 juni.
De gemeente ziet ook dat Lina al ver voor 1 juni contact opnam met de gemeente om de scootmobiel te regelen. De gemeente begrijpt dat dit een oneerlijke situatie is geworden en besluit het PGB-bedrag te verhogen. Het is nu gelijk aan dat van de buurman.
Net als Stef en Lina ben ik blij dat de gemeente opnieuw in gesprek is gegaan. Het is belangrijk dat overheidsinstanties de regels als uitgangspunt nemen, maar ook steeds oog houden voor de omstandigheden en zoeken naar een passende oplossing.
* Niet de echte naam
Gaat het ook mis tussen u en de gemeente. Of komt u er niet uit met een andere overheidsinstantie? Bel dan gratis de Nationale ombudsman 0800 – 33 55 555.