Products You May Like
Leidend voor studenten is toch vaak het budget. De helft van de ondervraagden geeft aan naar de supermarkt te gaan voor de aanbiedingen. Opvallend genoeg vindt 36% van de studenten het sociale aspect een andere belangrijke reden om er zelf op uit te gaan. De studenten zijn overigens dik tevreden met de diensten van flitsbezorgers: 86% ziet de komst van deze dienst als positief.
Huismussen
Studentenplatform StudeerSnel.nl deed onderzoek onder 1300 studenten om te weten waar studenten boodschappen doen en waarom. Het onderzoek is gedaan onder zowel Nederlandse studenten als studenten in andere landen, waar de organisatie StuDocu heet.
Nederlandse studenten geven voor het inzetten van flitsbezorgers als voornaamste reden aan dat ze niet naar buiten hoeven, en dat ze op deze manier ook flink wat tijd besparen. Daarnaast zegt 20% van de ondervraagden dat ze het ook doen, omdat ze zo menen de werkgelegenheid te vergroten voor jongeren en mensen met afstand tot de arbeidsmarkt.
Flinke groei
Gfk deed eerder onderzoek naar flitsbezorgers. Deze boodschappendiensten zouden namelijk begin 2022 een flinke groei laten zien in een jaar tijd: van 1,4% naar 2,8% in Nederland. Sterker nog, van de jongeren tussen de 18 en 34 jaar, is bijna 7% klant bij in ieder geval één flitsbezorger. Volgens Gfk behoren scholieren en studenten tot 11% van de klantenkring.
Vooral corona zou hebben gezorgd voor de groei, omdat mensen in quarantaine hun boodschappen aan huis moesten laten bezorgen. Met name de grote steden zijn favoriet bij deze bezorgers.